Verlenging van het roer

Gebruikersavatar
GerardBlijker
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2019, 15:03

Verlenging van het roer

Bericht door GerardBlijker » 18 jul 2019, 00:01

De Quintus (zeilnr. 39) is een van de weinige Wadders waarvan het roer niet verlengd was.
Het scheepje lag beroerd op het roer. Onlangs is het roer verlengd met ca. 25 cm.

Voor de verlenging
  • Op de motor trekt het schip naar stuurboord (linksdraaiende schroef) waardoor het na ca. 15 sec. haaks stuurboord uit vaart.
  • Met weinig snelheid zeilend of tijdens manoeuvreren met de schroef uit z'n werk reageert het scheepje heel traag op het roer. Je voelt ook niet hoe het roer staat (hydraulisch stuurwerk). Dat blijkt dan vaak in een uiterste stand te zijn (45 gr. BB of SB). Eigenlijk was ik dus altijd aan het oversturen.
  • Zeilend aan de wind loeft het schip tijdens een vlaagje zodanig op dat dit met het roer niet te corrigeren is. De enige remedie: losgooien van de grootschoot. Stilvallen dus.
Na de verlenging
  • Ik kan weer even naar de mast of de middenbolder lopen zonder dat we de kant in varen.
  • Met weinig snelheid zijn koerscorrecties mogelijk met max. een kwart slag van het stuurwiel.
  • Je kunt een vlaag opvangen zonder het grootzeil los te gooien.
De constructie
  • Een 5mm staalplaatje van 22 * 70 cm (blijft net onder water)
  • Onderkant loopt 2 cm op om tijdens onrustig droogvallen niet op het puntje van het roer te landen
  • Achterop een hoeklijn van 40 * 40 mm
  • Stripje boven en onder.
2019-07-13 12.04.31 Nokia 8.1.jpg
Voor het aflassen
2019-07-13 12.04.31 Nokia 8.1.jpg (75.08 KiB) 55706 keer bekeken
Plaats reactie